Eskader 2014 – Segeläventyr över Kvarken

27 maj, 2014 at 15:26

Att göra en gemensam seglats till Finland – det kan bli en av sommarens höjdpunkter! Finland är ju så nära, men ändå ett annat land…

Vasa

Ursvikens Segelsällskaps eskader startar vid Bjuröklubb och fortsätter söderut till Ratan och Holmögadd. Sedan lämnar vi svenskt vatten och korsar Kvarken. I Finland besöker vi Djupkastet, Vasa och Rönnskär. Till sist styr vi västerut igen och angör sista anhalten Norrbyskär.
Lördag 28 juni kl. 9.00 ger vi oss iväg. Vår färdväg är planerad för att vara både intressant och omväxlande.

Bjuröklubb

Vi inleder eskadern på lördagmorgonen. Ni som ansluter redan under fredagkväll har då hunnit avnjuta den fräscha bastun och se på utsikten från fyrstationen vid klubben. Den som kommer före 17.00 hinner dessutom bunkra rökta räkor, sik och andra delikatesser från Hasses fisk, som har säsongspremiär!

Ratan

I den lilla byn Ratan kan man känna historiens vingslag. Platsen hade stor betydelse förr i världen i och med sin goda fina hamn. Vid slaget vid Ratan 1809 stred svenska armén mot ryssarna, det senaste slaget som stått på svensk mark. Om man knackar på i gårdarna kan man få se kanonkulor från den tiden. På Tullmästargården kan man äta smörgåsbord och titta på muséet i övervåningen.

Mareografen tjänade som vattenståndsmätare fram till 1960-talet. Nu vet vi ju att landhöjningen är orsaken till att havsnivån förändras, men den så kallade ”Wattuminskningen” har orsakat många stridigheter i sina försök till att förklara sedan 1600-talet. Kanske var ryssarna som på något vis tömde havet? Eller var det bibelns syndaflod som fortfarande höll på att dra sig tillbaka?

Holmögadd

Gaddarna, den sydligaste av holmöarna, associerar kanske de flesta till det militära skyddsområde som funnits här sedan tiden för andra världskriget. Nu när det har avvecklats och besöksförbudet upphävts är det ett spännande mål för båtfolk att upptäcka – kanske ett skäl att stanna två nätter här, lägga några nät och tända grillar. Har någon med sig en rök?

Fyrplatsen på ön kom till redan 1770, och i mitten av 1800-talet byggdes det fyrtorn som står kvar idag. Vetgiriga noterar att tornet har en roterande fresnellins. Enligt uppslagsverken var Fresnel en fransk fysiker vars uppfinning också används i TV och i overheadprojektorer. Holmögadd var den sista bemannade fyrplatsen i Sverige. Den sista fyrvaktaren lämnade ön så sent som 2003.

Djupkastet

Djupkastet är vår första anhalt på finska sidan efter att vi har korsat Kvarken. Här har Wasa Segelförening sitt eget smultronställe där vi får vara gäster. Hamnen, som består av två mindre bryggor, ligger på Lilla Furuskär i Köklot norr om Vasa och ståtar med en genuin finsk bastu i en timrad, mycket gammal stuga. Rakt nedanför slänger man sig i havet, om man vågar ”nakkupelle”, efter en ordentlig sisu-stärkande omgång. Vårt broderfolk finlandssvenskarna som i hög grand befolkar österbottniska kusten är mycket mer medvetna om Sverige än vi är om Finland. När vi seglar på den här sidan av Kvarken förstår även vi hur litet avståndet är emellan oss, historiskt och geografiskt sett.

 

Djupkastet., en idyll  som Vasa Segelsällskap  kan njuta av.

Djupkastet., en idyll som Vasa Segelsällskap kan njuta av.

Vasa

Österbottens största stad har några tusen invånare färre än Skellefteå. Vi lägger till vid Segelföreningens hemmahamn på ön Vasklot där också Vasafärjorna och Wasalandia ligger. I hamnen finns 180 ordinarie båtplatser och alla bekvämligheter. Om man inte ids promenera in till affärerna i centrum för proviantering kan man ta lilleputtåget. Vi äter gemensam middag på utmärkta restaurang Seglis som hör till anläggningen.

Rönnskär

Rönnskär är en karg idyll i utskärgården väster om Vasa. På Fäliskäret där vi lägger till finns bland annat Finlands äldsta träbåk bevarad från 1784 medan de flesta andra har brunnit ner. Förr var Fäliskäret centrum för lotsverksamheten i trakten, och lotsyrket gick i arv i generationer allt sedan Mårten Urwäder, den förste kände lotsen, skrev kontrakt i slutet av 1700-talet. I och med det ryska maktövertagandet 1912 och förryskandet av Finland tog alla lotsar på Rönnskär avsked från sina tjänster. De till och med beskylldes för spioneri för tyskarnas räkning. och tvingades fly till Sverige – faktiskt till sågverket på Norrbyskär, där de fick arbete! Men 1917 återvände de till hemlandet, och efter frihetskrigets slut fick lotsarna återinträda i sina gamla tjänster.

Norrbyskär

Tillbaks på svenska sidan avslutar vi eskadern vid ännu ett historiskt område. Det var ju alltså här Frans Kempe byggde upp ett sågverkssamhälle av rang för utvalda duktiga arbetare. På Norrbyskär kan man ta en långpromenad längs alléerna, titta på arbetarbostäderna som står i rad och fundera på hur det skulle vara att växa upp som sågverksunge. Tjusigast på ön är förstås den gamla herrgården, som nu är värdshus. Vår hamn bär tydliga spår av sågverksepoken i form av tonvis med spån. Det ger bra svikt för knäna om någon skulle känna för en joggingtur för att kompensera en hel veckas god mat och dryck…

Kägelbana på Norrbyskär - Foto Johan Oja

Kägelbana på Norrbyskär – Foto Johan Oja

 

ANMÄLAN till P-A Fjellström: paf@sp.se. Anmälningsavgiften 500 kr betalas in till URSS bankgiro. Eventuella hamnavgifter tillkommer. 10-12 båtar ryms, så först till kvarn gäller!

 

Posted by | View Post | View Group